En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Jan Eliasson utsedd till Vice Generalsekreterare för FN!!!

‘Breaking news’!

För några minuter sedan (ricka 19.00, 2 mars 2012) blev det offentligt att Jan Eliasson, svensk diplomat och socialdemokrat, är utsedd till ny vice generalsekreterare för FN! Detta är oerhört häftigt, då detta är den högsta post en svensk har innehaft inom FN sedan Dag Hammarskjöld var Generalsekreterare fram till syn död 1961.
Dag Hammarskjöld (1905-1961) var FN:s generalsekreterare mellan 1953 och 1961, då dennes plan kraschade över Kongo.

Dag Hammarskjöld (1905-1961) var FN:s generalsekreterare mellan 1953 och 1961, då dennes plan kraschade över Kongo.

I ett pressmeddelande säger Eliasson:

”Jag är hedrad över att generalsekreteraren vill utse mig till den ansvarsfulla position i FN. Jag ska göra mitt bästa för att värna FN:s roll i världen. I denna tid av omvälvningar och konflikter behövs ett starkt FN mer än någonsin”.

Jan Eliasson, svensk diplomat, har tidigare varit generalsekreterare i FN:s säkerhetsråd (en del av FN), men nu får han det oerhört prestigefyllda uppdraget som Vice Generalsekreterare!

Jag blev oerhört chockad när jag läste nyheten men blir bara än stoltare när jag tänker på att jag har träffat Eliasson (om än bara hälsat) och skakat hand med honom i egenskap av UNICEF-representant när han kom till UNICEF-tältet på Peace and Love-festivalen 2011 (där han även höll tal och var med i diskusioner, vilka jag lyssnade på!).

Jag blir än mer stolt av att han är socialdemokrat och har förhandlat fram fred i Darfur.

Som ni kanske vet, eller inte vet, så valde jag ju in Eliasson som en av fem hjältesvenskar när jag startade min artikelserie ”En förpliktigande svenskhet” innan jag jag gjorde om bloggen. Oerhört kul att min oerhörda respekt mitt förebildskap av Eliasson faktiskt är berättigat och nu är hans oerhörda persona äntligen uppskattad internationellt!

Jag sitter och gråter och skakar här framför datorn… Att jag har träffat och skakat hand med den här mannen! Helt galet! Här är två bilder från i somras som jag tog på Eliasson före och efter att han hade hoppat längdhopp (har även en film på när han faktiskt hoppar!), vid UNICEF-tältet, för välgörenhet. Han valde att tatuera in resultatet på bröstet:

Eliasson kommer nu att inneha posten precis under Ban-Ki Moon, som är FN:s generalsekreterare.

FN-skyskrapan i New York.

Ja, den moderna svenskheten fortsätter att utmärka sig! Sedan andra världskriget har vi tagit ställning i globala frågor och stått upp emot orättvisa och fattigdom. Jag hoppas nu att den trenden fortsätter, med en svensk som förste styrman för världens största och mest inflytelserika internationella organisation: FN.

Äntligen någon som kommer att axla det svenska ansvarstagandet efter Raoul Wallenberg, Folke Bernadotte och Olof Palme!

Grattis, Jan!!!

FN vad coolt!

***
Till vår nuvarande utrikesminister, Carl Bildt har jag följande att säga: SUG PÅ DEN!

***

Information

This entry was posted on 2 mars, 2012 by in Favoriter/Favourites, Internationellt/Internationally and tagged , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

