En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Då har man läst ut Henrik Berggrens Underbara dagar framför oss!

Det tog en lång tid; jag köpte boken innan jag åkte till Tanzania i höstas, men läste väl bara ett kapitel väl där. Återupptog så läsandet nu efter nyår, och har läst lite till och från men nu är jag klar. Det var 657 sentimentala sidor, utmärkt presenterade av historikern och journalisten Henrik Berggren. Jag tänker inte att skriva en bokrecension, utan bara lite kort och allmänt om kvaliteten.

Tegelstenen, som sagt över 650 sidor, tar upp allt från släkten Palmes borgerlighet till Olofs uppväxt, politik och död. Mestadels behandlar Berggren Palmes personlighet och dess inflytande på politiken. Det är i det anseendet en utomordentlig bok, med fantastiska analyser av personer, partier och händelser från sekelskiftet fram till mordet den 2:a februari 1986. Jag blev oerhört imponerad av att följa Palme, för det är så man känner sig göra, genom livet, då Berggren målade upp inte bara personen och politikern, utan också tidsåldrarna från världskrigen och folkhemmet till 1960-talets rekordår och 70-talets lågkonjunktur.

Ett utdrag från sida 510: ”Palme kunde onekligen vara alltför listig för sitt eget bästa. Frågan är bara hur han skulle ha vågat sig ut i den internationella politiken utan denna egenskap. Vilken annan svensk politiker hade klarat av att på en gång balansera Nixon, Kissinger och den nordvietnamesiska regeringen?”

Mängden fakta är slående, men blir aldrig för mycket då pricksäkra analyser och referenser ständigt blir införda av författaren. För mig som tror mig vara socialdemokrat, har denna bok verkligen inte bara gett mig den detaljerade bakgrunden till en av Sveriges största män genom tiderna, utan även försett mig med drygt femtio års svensk, men även internationell, samhälls- och kulturhistoria, vilket konstituerar bakgrunden till den politiska scenen. Man får en global insikt genom Palmes ständiga arbete inom internationella affärer, vilket ger läsaren en förståelse av hur Sverige har haft en roll som ett moralens nav i en värld genomsyrad av kallt krig och iskalla relationer.

Det här är en av de bästa biografier som jag har läst, och kommer att leva kvar i min boksamling. Jo, boksamling! Jag har nämligen börjat med ett projekt där jag gör anteckningar allteftersom jag läser ett verk, särskilt i fall där jag kan ta med mig information eller citat. Det är tidskrävande och tröttar ut en fortare än vanligt läsande, men jag tror att jag kommer ihåg mer eftersom jag noterar de viktigaste poängerna, sidorna och citaten som jag stöter på. Så här ser det ut:

Jag tänker samla mina anteckningar i en pärm som jag har hemma – där finns redan Erik Fosses och Mads Gilberts verk Ögonen i Gaza – för att samla på mig de viktigaste verken jag kan hämta inspiration, inflytande och förebilder från. I teorin vill jag bygga upp ett minibibliotek med mina egna anteckningar, där jag kan läsa om ett verk på en timme (med sidhänvisningar till viktiga citat) eller två. Det skadar nog inte att ha det kapitalet, när man läser böcker man känner att man inte vill glömma bort.

Som det känns just nu kommer det gälla mestadels faktaböcker och biografier, snarare än skönlitteratur, men jag kan absolut tänka mig att göra kortare referat (rent sakliga) av de romaner jag läser. Just Underbara dagar framför oss började jag inte anteckna om förrän runt 400:e sidan, så någon gång i framtiden bör jag läsa om boken till sida 400 för att anteckna och komplettera. Turligt nog har jag ju redan anteckningar på de senare 250 sidor, så jag behöver inte läsa mer än 400.

Jag avslutar med en liten video med författaren Berggren, där denne berättar lite om sin bok, Palme och sig själv.

Information

This entry was posted on 4 mars, 2012 by in Litteratur/Literature and tagged , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

