En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Ny kategori: Global hälsa

En av de främsta anledningarna till att jag vill studera till läkare, är möjligheten att hjälpa folk som har det svårare än jag. På en annan nivå kan jag väl till och med säga att det är mycket tack vare min Afrika-resor och min bakgrund som adopterad som har fått mig att vilja göra en skillnad även utanför Sverige.

Global hälsa är en del av läkekonsten som fokuserar på den internationella scenen – hur folk lever runt om i världen och konsekvenserna detta har. En av mina absoluta förebildar är Hans Rosling (nedan), som gjort detta område mer överskådligt för mig som nybörjare att navigera i, genom passionerade föreläsningar och webmotorn Gapminder: http://www.gapminder.org/.

För att ytterligare fördjupa mig, eller kanske till och med finna grunderna, i det medicinska området global hälsa, kommer jag nu starta en ny kategori här, nämligen just ”Global hälsa”. Här ämnar jag fokusera mindre på politik och mer på just medicinska framsteg och statistik, för att bilda mig en grundläggande uppfattning om vad området egentligen lovar inför framtiden.

För, som ni vet, vill jag ju återvända till Afrika.

Då skadar det nog inte att veta vad som försiggår där och hur det påverkar oss här i Sverige.

Kan bli så att jag börjar skriva på engelska, så småningom, eftersom jag tycker att det skulle kunna vara mer relevant i detta globala sammanhang, men ingenting är bestämt än.

Så häng med! Håll utkik efter kategorin ”Global hälsa”!

Information

This entry was posted on 6 mars, 2012 by in Global hälsa/Global Health and tagged , .
