En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Vill du göra en skillnad och följa vad som händer?

Det jag berättar för er idag är inte särskilt nytt, men det är oerhört utspritt. Jessica Jackley är en av grundarna av Kiva, en organisation som låter oss privatpersoner (eller företag) låna ut pengar till folk som vill starta upp eller behöver hjälp med att komma igång med ett företag. Nu säger jag företag som om det vore ett stort och internationellt företag, men det jag menar är familjeprojekt: en kycklingfarm, systuga eller majsodling.

Klicka på bilden för att komma till Kivas hemsida!

Kiva är en NGO (non-governmental organisation) som, utan vinstintresse så klart, låter personer låna ut pengar i summor om 25 dollar (vilket är 200 svenska kronor, om ens det!) till entreprenörer runt om i världen. Kiva låter dig välja vilket projekt du vill stödja, och över hela världen idag finns det 750 000 personer som har lånat ut pengar till ett värde av 300 miljoner dollar = mer än 2 miljarder svenska kronor till människor i hela 60 länder!

Jag stötte faktiskt på den här organisationen för ett par år sedan, då jag såg denna föreläsning från TED av Jackley. Just då förstod jag inte vad det handlade om, men nu förstår jag att man istället för att bara ge ut pengar faktiskt kan låna ut pengar som gör en direkt skillnad och som du själv kan följa! Ett lån ställer också högre krav på den som tar emot pengarna, och därmed finns chansen att arbetet görs bättre än om pengarna hade skänkts helt kravlöst. Enligt Kiva så har 98,91% av alla lån betalats tillbaka!

Se denna kortkorta film som förklarar vad Kiva handlar om!

Jag tänker nog låna ut 25 dollar så fort jag hittar ett projekt som kan vill stödja. Har redan hittat flera, men jag har inte bestämt mig än. Det är ju visserligen bara 150 svenska kronor, som jag antagligen får tillbaka också, men för sakens skull tänker jag hitta ett projekt som jag tror på! Känner du att du inte bara vill GE BORT pengar? Nåväl, du kanske kan låna ut ett par hundralappar och följa projektets framsteg under tiden de betalar tillbaka summan till dig? Oerhört innovativ idé av Jackley och Matt Flannery (CEO)! Så fort jag hittar mitt projekt ska jag låna ut 25 dollar. Går det väl fortsätter jag!!! Gör som jag! Om du har frågor om hur det fungerar eller om du vill diskutera själva idén, så kommentera i fältet under det här inlägget. Det skulle ju vara kul om man inte var ensam!

Jessica Jackley - lika karismatisk som innovativ!

Här är också en presentation/föreläsning av den andre grundaren, Matt Flannery:

Och så klart, loggan ännu en gång. Tryck här för att göra som jag tänker göra – låna ut pengar till de som är i behov av det! Du donerar inte, märk väl, utan lånar ut pengar med en chans av hela 99% att få tillbaka hela summan. Bra odds. Även OM de där 25 dollarna inte skulle betalas tillbaka, skulle jag nog inte känna av förlusten. Jag ska bara hitta ett projekt som jag är villig att satsa på först…

Klicka på den här loggan för att komma till kiva.org!

Information

This entry was posted on 5 april, 2012 by in Internationellt/Internationally, Personligt/Personally and tagged , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

