En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Hvala Florence!

Igår, den sjätte april 2012, fyllde Bosnien 20 år som självständig stat, om man räknar från det datum som det dåvarande EG (idag: EU) erkände landet. Utropandet av den bosniska nationen år 1992 var en av flera anledningar till att kriget i forna Jugoslavien bröt ut – ett krig som förde med sig de värsta och mest vedervärdiga handlingarna i europeisk historia sedan Andra Världskriget. Igår fredags hölls en ceremoni i Bosniens huvudstad Sarajevo, där bland annat den franske journalisten Florence Hartmann (som rapporterade för den stora franska tidningen Le Monde under kriget) och svenske, Moderata, dåvarande medlaren Carl Bildt. I klippen nedan kritiserar en oerhört upprörd Hartmann Bildts närvaro vid ceremonin.

”He should not come on this day /…/ He should [have] come when he could do someting. And when he could do something he was saying that Milosevic was ‘a nice guy’, and that is on the transcripts. I am sorry, but he does not deserve to be here today.”

”Han borde inte ha kommit idag /…/ Han skulle ha varit här när han kunde göra någonting. Och när han kunde göra någonting sa han att Milosevic var en schysst kille, och det finns antecknat. Jag är ledsen, men han förtjänar inte att vara här idag.”

//Florence Hartmann, journalist, Frankrike

Hvala Florence!

Jag tänker inte gå in i detalj över kriget och hur det utspelade sig, för det är en lång historia. Bildt misslyckades dock totalt i sin medlarroll och efteråt har han endast kritiserats för detta uppdrag, särskilt av västerländsk media. I klippet ovan, som är från igår fredags, kritiserar den franske journalisten Florence Hartmann och den brittiske journalisten Ed Vulliamy starkt Bildts närvaro vid hyllnings-/sorgeceremonin till de 11 541 som dog i den bosniska huvudstaden. 11 541 röda stolar har radats upp i huvudstaden längs med paradgatan ”Marhal Tito”, och blommor, teddybjörnar, leksaker och skolböcker placerades på dessa för att påminna om de vuxna och barn som dödades. Hartmann anklagar inför en presskår Bildt för att ha hållit Serbien om ryggen och för att ha kallat Slobodan Milosevic för ”a nice guy”.

Jag har ingen direkt personlig koppling till kriget i Bosnien. För detta är jag tacksam. Jag lider dock starkt med alla inblandade från hela den jugoslaviska regionen; flera av mina vänner kom till Sverige på grund av detta krig, men alla deras anhöriga klarade sig inte. Under ett århundrade som sett två världskrig är det lätt för media att bagatellisera det jugoslaviska kriget. Kanske var det så för Bildt.

Jag tänker inte vid denna instans kalla Bildt för en mördare eller en illvillig person (detta gäller dock för hans medvetna inblandning i Sudanesiska och Etiopiska oljeblodspengar), men han var inkompetent och fullständigt ynkryggad. Jag skäms över att se en svenska representant ha misslyckats så; minnet av Dag Hammarskjöld, Raoul Wallenberg, Folke Bernadotte, Olof Palme och Jan Eliasson befläckas oerhört.

Bildt skämdes uppenbart över kritiken från Hartmann. Men, ärligt talat, vad förväntade han sig? Visst, tack för att du visar ditt stöd, men det bästa hade väl ändå varit om du hade tagit på dig ansvaret och lyckats till att börja med? Jag skäms över min svenskhet idag.

Är det bara jag, förresten, som ser sambandet mellan framgångar för socialdemokratiska svenska politiker och moderata? Jag vill inte göra det här till en politisk poäng, för detta är för stort för sakpolitik (och speciellt svensk sakpolitik…) men det är ingen slump att de borgerliga inte tar på sig hjälterollen – de är upptagna med att tjäna pengar på hemmaplan och verkar inte ge mycket för att riskera sig själva för fred och hälsa i världen. I Bildts fall kanske det inte handlade om ideologi, utan endast ren och skär inkompetens? Man får ju hoppas på det senare.

Saken är ju dock, att antalet lidande inte spelar någon roll; mänskligt lidande är lika föraktligt vare sig det handlar om en eller en miljon personer. I Srebrenica var det 8 000 pojkar, män och åldringar. I Sarajevo 11 541 män, kvinnor och barn. Under hela krigets gång? Oändligt mänskligt lidande. Videon nedan är en autentisk video, filmad från skogarna runtomkring Srebrenica. Jag tänker varna för starka bilder, men jag råder er ändå att bevittna det hemska som skedde.

MFT – en dag som denna går alla mina tankar till dig och din familj.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,876
