En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Mina val utifrån Time 100 mest inflytelserika personer 2012

Time Magazine, världens till redaktionen sett största tidning, släppte igår sin oerhört kända lista över årets mest inflytelserika människor. En av mina absoluta favoriter fick sig faktiskt en plats i denna ärorika lista, en av få listor som jag faktiskt ser som värd namnet. Två svenskar tar plats på listan, vilket verkligen bör uppmärksammas! När hade Sverige senast en person som var ledande inom sin genre? I detta inlägg kommer jag att plocka fram de få personer som jag gillar mest i listan – med tanke på att jag inte känner igen alla, så klart – och varför! Notera att jag endast tänker presentera de personer som jag kände till innan de blev utnämnda till Times top 100, för det skulle kännas omotiverat att ta med folk på min personliga favoritlista och jag endast läst om dem i en annan topplista…

  • Salman Khan – säger bara, Khan Academy – online-video-databasen med fler än 3 000 videolektioner i ämnen som matematik, biologi och, ja, det mesta! Jag använde själv hans plattform inför min IB-examen, och även om den inte var lika stor då förstod man storheten i konceptet. Idag vet nog de flesta engelsktalande studenter var man hittar det man missade på lektionen, nämligen här: http://www.khanacademy.org/
  • Rihanna – artisten som kommer till Sverige och Peace and Love-festivalen i sommar; har snabbt blivit en av musikvärldens absoluta giganter och förtjänar verkligen sin plats, speciellt med tanke på hennes ålder (24 år)!
  • Hans Rosling – min störste nu levande svenska förebild! Jag är så oerhört glad för dennes skull! Efter flera års arbete och forskning i Afrika (Mocambique) arbetade Rosling som professor i Internationell Hälsa på Karolinska Institutet i Stockholm/Solna. Det var i den rollen han fick hålla ett tal på TED-konferensen, och resten är en framgångssaga. Hans stiftelse Gapminder arbetar med att få ut förståelig statistik i världen, och Rosling har ett nära samarbete med The Bill and Melinda Gates Foundation. Läkare, forskare, internationell hälsa och föreläsningar – min drömbild! Grattis, Hans!!!
  • Anonymous – hackerorganisationen som inte är en organisation: det är ett fenomen. De har hackat sönder CIA, FBI, Vatikanen och Stratfor för att visa världen hur de stora maktnästena arbetar. Vilka är näst på tur…?
  • Robert Grant – professorn på University of California som 2010 bevisade att man genom att ta antiretrovirala droger innan exponering inför HIV, kan man minska riskerna att bli smittad betydligt. Ett stort framsteg i kriget mot sjukdomen som idag har tagit över 33 miljoner människors liv. Jag hade faktiskt inte hört Grants namn innan, men upptäckten känner jag väl till och därför nämner jag honom här ändå.
  • Alexei Navalni – den ryske bloggaren som med en dator har transformerat Rysslands politiska scen och fått Vladimir Putins semi-diktatur att svikta. Frasen som beskriver Putins nationalistiska parti som ”a parti of crooks and thieves” kommer att bli historisk. Putin ‘vann’ valet i år, men Navalni kommer inte att tystna. Frågan är: hur länge orkar Putin stå emot folkets tryck?
  • Warren Buffett – mångmiljardären som faktiskt tror på idén om att de rika ska beskattas hårt. Han har blivit en inofficiell rådgivare till Barack Obama och kommer att ha en oerhört stor roll i nästa amerikanska val – frågan är bara hur länge 81-åringen orkar köra på i den här farten på två liter körsbärs-Cola varje dag?
  • Tim Cook – VD för Apple. Inte den lättaste av uppgifter, att ta över efter den så älskade Steve Jobs. Cook har dock gjort det över förväntan – vem vill inte ha iPhone 4S eller iPad 2 (eller iPad 3 för den delen)?
  • Daniel Ek – Spotify-grundare som många säger har demokratiserat fildelandet lagligt, det vill säga att han gjorde det enklare att lyssna på musik lagligt än att ladda ned den olagligt. Han är bara 29 år gammal – Sverige kommer att dominera musikspelandet världen över i åratal. Så galet kul med två svenskar på listan!
  • Barack Obama – Obama återvänder till listan i år igen, trots en alltmer kritiserad roll som amerikansk president. Han har avslutat USA:s krig i Irak – i alla fall rent offentligt – och vi alla väntar på att han ska finna en magisk lösning i Afghanistan och göra USA till ett mindre kapitalistgalet och övergött land. Republikanerna får sig en tuff fight, Obama är ju ändå den som tog kål på Usama Bin Laden.
  • U Thein Sein – Burmas (eller, om du frågar juntan: Myanmars) ledare sedan ett år tillbaka, han som har låtit Aung San Suu Kyi komma ut och komma fram på den burmesiska, och internationella, maktscenen igen. Ännu ett juntatrick eller en faktiskt upptining av en diktatur som har hållit landet fruset i årtionden? Att låta hålla parlamentsval och sedan låta detta gå utan inblanding är bara imponerande i sig – och vi är nog alla glada över att Aungs parti vann 43 av 45 platser, även om parlamentet idag inte har någon större egentlig makt. Trots det känner jag starka Mandela-de Klerk-vibbar.

Aung, vänster, tillsammans med Thein Sein.

  • Mitt Romney – Republikanernas presidentkandidat. En stark personlighet, som är svår att ogilla. Har haft rykte om sig att svaja mellan höger och vänster, men Demokraterna får akta sig för att underskatta denne konservative mormon.
  • Benjamin Netanyahu – Israels premiärminister som på sista tiden har gjort sig känd till och med hos sådana som jag för sin bestämt hårda linje mot Iran. Dennes bestämdhet kan dock visa sig vara ett problem i upptiningen av relationer mellan Palestina och den israeliska staten, kanske dagens mest hopplösa konflikt tillsammans med inbördeskriget i Somalia, då han polariserat judisk-muslimska relationer ytterligare genom sin hårda linje mot Iran.
  • Dilma Rousseff – Brasiliens första kvinnliga president sedan 2010. En stark personlighet som tillsammans med den förre presidenten Lulu da Silva kommer hjälpa Brasilien följa sin nuvarande utveckling. Med en skatt på nära 35% kommer landet snart ta sig ur slummen, även om stora strukturella och logistiska problem kvarstår – frågan är om Rousseff kan vända landets tillväxt som krympt från cirka 7,5% 2010 till knappa 4% 2011. Hur som helst, Brasilien är ett land att räkna med i andra sammanhang än fotboll.
  • Angela Merkel – denne tyska stålkvinna har tillsammans med Frankrikes president Nicolas Sarkozy försökt lotsa den Europeiska Unionen ur Euro-krisen. Många debatterar de egentliga effekterna, men än så länge flyter EU och Merkel är förste styrman – om inte till och med kapten.
  • Lionel Messi – världens bäste fotbollsspelare sedan tre, fyra år tillbaka. Det är få spelare – faktiskt ingen tidigare – som kan göra fem mål i en Champions League-match. Trots att han fortfarande väntar på att få föra sitt Argentina till ett guld i en större turnering, kan man inte väja för dennes oerhörda effekt på Barcelona – årets 63 mål på 53 matcher talar sitt tydliga språk.
  • Hillary Clinton – Obamas val till utrikesminister måste hyllas: Clinton har gjort ett arbete som likväl kan liknas med dennas man, Bill. Ska jag vara ärlig har jag inte stenkoll på USA:s utrikesministers arbetssätt, men hon har blivit känd för att etablera långsiktiga mål och något uppvärmda relationer med stater som Kina, vilket bara kan vara bra inför framtidens fortfarande något dunkla ekonomisituation.
  • Kim Jong Un – Kim Jong Ils 29-årige son fick ta över från en far som enligt sägen ska har sörjts av sjöar, hav, berg och diverse naturfenomen. Jong Un har hittills inte visat mycket förutom ett misslyckat missiluppskjutningsförsök (eller var det en satellit…?) och frågan är om denne unge man har vad som krävs för att upprätthålla faderns järnhand över landet som fortfarande tror att den store ledarens ande går från generation till generation. Jag vet faktiskt inte heller om jag ska vara glad eller känna mig besudlad av att Jong Un har gått exakt samma gymnasielinje som jag: diplomatprogrammet International Baccalaureate…
  • Bashar al-Assad – den syriske presidenten som är utbildad ögonläkare. När han för tolv år sedan fick makten – efter att den äldre brodern tragiskt avlidit i en olycka – var han sedd som en reformist, som en person att lita på att leda Syrien upp ur låginkomststatusen och föra upp landet bland de stora, mäktiga mellanösternstaterna. Den idag 46-årige presidenten har hittills dödat tusentals – och kanske tiotusentals inofficiella döda, kidnappade, torterade och misshandlade – för att hålla den huvudsakligt sunni-muslimska revolutionen kuvad. Frågan är hur länge Syrien orkar – Arabförbundet (Mellanöstern och Nordafrikas motsvarighet till EU) står och knackar på dörren och med FN-observatörer i landet kommer ohyggligheterna snart upp till ytan.

***

Det har var mitt urval från 2012 års Top 100 Most Influential People. Jag valde ut de jag kände till sedan tidigare och som jag tycker platsar på listan – man behöver nödvändigtvis inte förtjäna platsen, då bland annat Adolf Hitler har blivit utsedd till årets man i en liknande lista. Det jag tar med mig från årets lista är dock den kvinnliga kraften och hoppet om att världen blir alltmer jämlik samt att vi har två svenskar med på listan! Härligt, härligt!

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

