En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Nice – eller inte så najs

Hej!

Ursäktar mig för att ha varit frånvarande, men jag måste lägga mycket tid på mina studier för tillfället. Uppdaterar bara lite kort idag.

Efter fyra månader i Nice – ett turisternas, de rikas och priviligerades paradis – har jag kommit till insikten att jag inte vill återvända. Det är en vacker stad, men jag vill inte bo här igen. Uteliggare och fattigfolk tigger på gatorna och de rika med sina parasoll, märkeskläder och fina bilar går bara förbi. Turismen äcklar mig minst lika mycket – visst för att man ska få resa utomlands och koppla av, men att gå runt i flip-flops och Hawaai-skjorta på staden är ju nästan en förlämpning mot de som bor här permanent. Så känner jag i alla fall, och då har jag inte ens bott här ett halvår.

Tacka vet jag Sverige – men då menar jag det Sverige som byggts under den socialdemokratiska ledningen. Vi måste akta oss för att falla i fällan att tro att kapitalismen skulle göra oss lyckligare: kapitalismen är ett risktagande och gör folk osäkra, vilket i sin tur sprider en instabil attityd i ett land. Se på USA – de behöver skryta om hur stora och fantastiska de är hela tiden (size matters?), men de försöker bara kompensera för sina oerhörda fiaskon. Världens största oligarki?

I Nice röstade cirka 2/3 på Nicholas Sarkozys UMP/konservativa och 1/4 på Marie le Pens rasistiska parti FN. Ett tecken på misslyckande att man i ”paradiset” ska behöva rösta efter egen ficka och plånbok, inte sant?

Information

This entry was posted on 18 maj, 2012 by in Internationellt/Internationally, Personligt/Personally.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

