En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Sveriges barnfattigdom – debattartikel av Susanna Alakosi (DN)

Jag har precis läst en av de mest rörande artiklar jag någonsin stött på.  Susanna Alakoski skriver i Dagens Nyheter från den 21:a maj om barnfattigdomen i Sverige, om sin egen uppväxt som fattigbarn och om medelklassens och politikernas fnys åt detta problem.

Alakoski är mest känd för sitt författarskap av romanen Svinalängorna, som senare blev film med Noomi Rapace i huvudrollen.

Det är en lång artikel, men ack så rörande. Vi alla vet att Rädda Barnen för inte alltför länge sedan släppte en rapport om ökande barnfattigdom i Sverige – ja, ökande! – och denna debattartikel/livshistoria är verkligen något som får en att lyssna än mer. Fattigdomen i Sverige finns – enligt Alokoski finns det 248 000 fattiga barn i landet, det vill säga 13% av landets barn, och lägg till dessa barns föräldrar och släktingar.

Jag ska inte förstöra den genom att berätta om allt, så här nedan får ni länken. Jag tänker dock lämna er med att säga att detta är en av många saker jag slåss mot när jag propagerar för och röstar på de Röda. ”Känsloargument” får jag ofta höra från högerkanten – från de som sitter på sina piedestaler – men nedan finns ack så mycket mer än känsloargument; här finns sanningen: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jag-vet-vad-fattigdom-kostar-for-den-som-ska-bli-manniska

Ett utdrag:

Det kan vara så enkelt som att du är deltidsanställd med låg lön och kanske råkar ut för en cykelstöld samtidigt som du råkar bli sjuk. Detta krockar med skolutflyktsutgifter och en borttappad jacka eller ett busskort. Dina pengar räcker helt enkelt inte, hur du än vänder och vrider på dem. Och du har inga besparingar, inget socialt skyddsnät, som hjälper dig.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

