En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Nya fotbollsskor: vilka blev det till slut och varför?

Beställde äntligen ett par nya fotbollsskor till säsongen som väntar där hemma – en och en halv vecka kvar! – och jag känner mig oerhört nöjd med köpet. Var faktiskt ute i Nice idag och letade upp en återförsäljare av skon för att testa ut den bästa storleken, och jag kände till slut att jag trots allt inte behövde 42 för den variant som jag till slut valde, utan en 41 1/3, och gick därefter direkt hem för att beställa skorna med rätt dobbar från nätet.

Känner du igen mönstret?

Nu undrar du säkert vilka skor det blev…

Jag brukar vanligtvis köra med Nike Mercurial Vapor, men idag beställde jag ett par Adidas Adizero F50 SG Leather! De är av färgen black/electricity/warning, det vill säga svart-orange-gul och jag älskar verkligen färgen:

Detta är alltså den dyraste av Adizero-modellerna, vilka inte är lika dyra som de dyraste Superfly-skorna som Nike ger ut. De kostar vanligtvis runt 2000 kronor i Sverige, vet bland annat att Intersport säljer dem för 2100 med Micoach, dock endast som FG, alltså utan skruvdobbarna. Länken till skorna: http://www.prodirectsoccer.com/V3_1/V3_1_Gallery.aspx?p=37631

Varför Adizero F50?

Som sagt, jag väljer annars Nike Mercurial Vapor, men nu blev det alltså Adizero. För det första måste jag erkänna att jag helt fastnade för färgen, som är lagom skrikig men samtidigt oerhört stilfull med läderinslaget vid tårna. Ogillade förra F50-modellernas syntetiska och plastiga känsla, men denna är något tjockare än de tidigare modellerna och har alltså läderinslag, till skillnad från de vanliga skorna.

Varför lädermodellen?

Tåboxen och snörkappan är helt av läder, och vad jag vet så är även sidorna av skon med en läder-finish, alltså en hybridvariant med både syntetiskt och naturligt material. Därmed slipper man den oerhörda plastkänslan som syntetvarianten innehar och som jag fullkomligen ogillar. Vapor-plasten är inte lika illa, men F50 har annars en så oerhört fladdrig plastkänsla att de för mig inte går att spela med utan att känna sig som en robot. Vet också att syntetvarianten är oerhört liten i storlekarna – vilket jag också fick erfara här i stan när jag testade dessa – men att lädermodellen töjer sig mer. Detta passade perfekt då prodirectsoccer, där jag köpte skorna, endast hade 41 1/3 kvar, och ej 42 (jag har 42,5 på mina tidigare Vapor, har jag för mig).

Varför SG?

SG står då alltså för ”Soft Ground”, alltså mjuk spelyta, och innebär i praktiken att skorna kommer mer skruvdobbar och ej plastdobbar (även om såväl Adizero som nya Vapor VIII kommer med både och i SG-modellerna). Jag valde detta för att jag alltid har haft FG (”Firm Ground”) tidigare och att jag vill testa något nytt. Tyckte även att dobbisättningen för denna modell var någorlunda plastig (med dobbar som är gjutna i skoplattan) och därför verkar SG ge mer flexibilitet, även om det är järndobbar. I Sverige har jag också märkt att det regnar en del… Så, SG-anpassade skor bör ge mig en fördel både vid mjukt underlag då jag får bättre fäste och vid sprinter då jag kan trycka ifrån hårdare utan att halka undan med foten och därmed förlora viktig kraft och mer eller mindre viktiga tiondels sekunder.

Notera att färgen på dessa skor inte är den färg som jag beställt.

Pris?

Hittade ett pangpris! 89,99 pund: £89,99! Detta är strax över tusenlappen i svenska kronor, vilket är helt otroligt! Jag tror att priset är så lågt (nedsatt cirka 700 kronor från originalpriset) för att det endast fanns modeller i storlekarna upp till 41 1/3 och sedan från och med storlek 47 1/2. De kostar som sagt nästan 2000 (utan Micoach) i Sverige, och även om en hundralapp för frakt tillkommer (och kanske, kanske om jag hinner lägga till en personifierad text ”Drevin” för £19,99) för ungefär £10, så blir skorna märkvärt billigare.

***

Jag beställde alltså skon idag, men har inte fått något e-mail om att de blev skickade idag, och jag mailade faktiskt och frågade om jag kunde lägga till en personifierad text ”Drevin” innan de skickar iväg den. Jag tror inte att det går, och jag får väl skylla mig själv för att inte ha lagt till texten vid betalningen, men det är verkligen inte något avskräckande att få dem utan text, för då sparar jag ju in två hundralappar i stället! Känns som att det inte spelar så stor roll, även om texten hade varit häftig!

Kan eventuellt göra en uppdatering när jag fått skorna och har utvärderat dem! Om du har dessa skor eller har synpunkter på dem, så kommentera gärna nedan.

//Drevinho

Information

This entry was posted on 25 maj, 2012 by in Personligt/Personally and tagged , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

