En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Santos vidare till semifinal i Copa Libertadores

Vaknade precis och såg att Santos-fan-sidan på Facebook uppdaterat med flera statusar, och trots att jag inte kan ett enda ord på portugisiska så förstod jag att de hade vunnit mot Velez (matchen sänds inte direkt här i Frankrike, så inatt kunde jag inte se den). Jag kollade Eurosport och voilà, de hade vunnit med 4-2 efter 1-0 vid full tid (Santos låg under med 1-0 från första mötet)!

Så, nu väntar semifinal i sydamerikanska varianten av Champions League. Semifinalerna ser ut såhär:

Universidad de Chile-Boca Juniors

Corinthias-Santos

De spelas mellan 12 och 14 juni (första rundan) och mellan 19 och 21 juni (andra rundan) och vinnarna möts i finalen. Även finalen är uppdelad i två rundor, 26-28 juni och 3-5 juli.

Neymar har fortfarande chansen att vinna skytteligan, han står nu på 7 mål medan ledaren, på 8 mål, Matías Alustizas klubb Deportiva Quito är ute ur turneringen.

Alustiza, till vänster, leder skytteligan på 8 mål.

Corinthias blir ett svårt lag att slå, de har en stark trupp. Den spelare som sticker ut allra mest för någon som inte följer den brasilianska ligan detaljerat är nog Liedson, den före detta Sporting Lissabon-anfallaren som tidigare i karriären ryktats vara på väg till Liverpool. I Lissabon gjorde han 116 mål på 214 matcher i ligan, enligt Wikipedia. En svår match, utan tvekan, men så är det ju också Copa Libertadores.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

