En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

På tal om Ukraina-Polen…

Jo, EM spelas, som ni vet, i Ukraina och Polen i sommar. Speciellt Ukraina har dock fått ta emot hård kritik från många håll, men jag är oerhört förfärad över att fler personligheter kopplade till sporten inte reagerar.

Philip Lahm sa vad han tyckte – – men blev nästan utskälld av Michel Platini, som tyckte att fotbollsspelare inte ska bry sig om politik utan endast spela fotboll:

”I cannot see my own concepts of democracy, fundamental rights, human rights, or of questions like personal and press freedom, reflected in the current political situation in Ukraine,” Lahm told Spiegel. ”When I see how the regime is treating Yulia Tymoshenko, then that has nothing to do with my understanding of democracy.”

Philipp Lahm – Tysklands beundransvärde och fruktansvärt skicklige lagkapten och vänsterback – är en av få fotbollsspelare som har stått upp för mänskliga rättigheter och kritiserat den politiska och sociala situationen i Ukraina.

Ska jag vara helt ärlig har jag inte speciellt bra koll på läget i Ukraina, eller i Polen för den delen, förutom att före detta premiärministern Julia Tymoszenko är fängslad och misshandlad i fångenskap. Vidare har jag visserligen också hört talas om de vidriga scenerna som utspelade sig när landet försökte anordna sin första Pride-festival, där 1 000 motdemonstranter förhindrade att festivalen kunde starta, där polisen bara tittade på och festival-arrangören Svyatoslav Sheremet  blev misshandlad grovt mitt framför medias kameror.

Anti-gay-demonstranter misshandlar arrangören Svyatoslav Sheremet grovt inför Reuters kamera. Skrämmande bild från ett Ukraina en månad från EM.

Att nu Pontus Wernbloom går ut och säger till Fotbollskanalen att man inte ska bry sig om det politiska läget utan endast spela fotboll förvånar mig, för Wernbloom om någon brukar våga säga vad han tycker och har oftast väldigt resonabla argument och åsikter. Kanske är han tystad av det fega svenska fotbollsförbundet, kanske av rädsla av säkerhetsläget för landslaget väl i landet? Jag vet inte, och jag bör inte spekulera, men jag är riktigt besviken på fotbollsvärlden.

Loreen här i ett möte med en feministisk grupp (Azerbaijan Feminist Group) i Baku, Azerbajdzjan.

Att svenska Eurovision Contest-deltagaren Loreen står upp för det som är moraliskt och etiskt rätt i Azerbajdzjan gör att de europeiska fotbollsförbundens tvekaktiga och fega ställningstaganden – eller icke-ställningstaganden – framstår som oerhört föraktfulla. Menar, fotboll och fotbollsspelare framstår annars som så macho – men nu vågar de inte stå upp för vad som är rätt. Som fotbollssupporter skäms jag en tid som denna – och jag räds vad som kommer att ske i Ukraina under EM. Förhoppningsvis står polisen inte bara och ser på när (inte ”om”) detta händer igen i sommar.

//Drevinho

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

