En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Årets inspirerande sommarpratare!

Jag läste om årets sommarpratare för någon vecka sedan, när namnen släpptes, och jag blev oerhört glad! Ett par av mina personliga favoritpersoner, främst John Guidetti, Lotta Schelin och Soran Ismail, kommer att sätta sig vid mikrofonen i sommar, och när jag kollade upp några okända namn fann jag också ett par oerhört spännande sådana.

Jag ser verkligen fram emot att lyssna på John Guidettis program! Uppväxt i Kenya!

Sommarpratarna har egna program, en talare per dag från och med 23:e juni till 19:e augusti. Så vitt jag förstår är det 13:00 som gäller för alla shower.

Jag kommer att försöka bänka mig vid dessa tidpunkter:

  • 25:e juni: Christina Lampe-Önnerud – clean tech-entreprenör, delvis utbildad i USA. Främst känd som patenttagare av miljövänliga batterier till bärbara datorer, och har runt 80 patent i sitt namn.
  • 27:e juni: John Guidetti – fotbollsproffs som delvis är uppväxt i Kenya. Kombinerar två av mina favoritsysselsättningar: fotboll och välgörenhet.
  • 29:e juni: Trita Parsi – Iran-expert.
  • 2:a juli: Amirzai Sangin – IT- och telekommunikationsminister i Afghanistan. En ledande kraft bakom att ha etablerat mobiltelefonnätet i Afghanistan, som idag innefattar 17 miljoner personer.
  • 4:e juli: Ulf Ellervik – kemist och författare. Har gjort kemi häftigt genom att ha skrivit om hur kemin kan vara rolig eller fascinerande att förstå.
  • 12:e juli: Daniel Ek – Spotify-grundare.
Daniel Ek.
  • 16:e juli: Magdi Abdelhadi – Mellanösternkorrespondent.
  • 22:a juli: Eskil Pedersen – AUF-ledare. En av de första att fly från Utöya.
  • 23:e juli: Rakel Chukri – kulturchef på Sydsvenskan.
  • 25:e juli: Marika Carlsson – svensk-etiopisk komiker.
  • 27:e juli: Marta – brasiliansk fotbollsspelare. En av profilerna som hjälpt damfotbollen att växa. Spelade länge i Umeå FC.
  • 1:a augusti: Soran Ismail – komiker. Underskattad profil!
  • 10:e augusti: Stefan Löfven – socialdemokratisk partiordförande. Mannen att leda S ur krisen som gjort att Alliansen suttit som regering i två år i rad.
  • 16:e augusti: Lotta Schelin – fotbollsproff i Olympique Lyons damlag. En av mina absoluta favoriter inom damfotbollen, kanske min största.
  • 19:e augusti: Henrik Dorsin – komiker. En oerhört intelligent man som gjort sig ett namn inom stå-uppkomedi, musik och skådespeleri.

Jag får ihop det till 15 namn, dock tvivlar jag på att jag kommer att lyssna på alla dessa. Jag hoppas verkligen att jag kommer att komma ihåg datumen, men jag lade in dem i mobilen, just in case.

Väntar spänt på att P1 ska börja sända programmen! Intressant, fascinerande, inspirerande och mysigt ska det bli!

 

Information

This entry was posted on 18 juni, 2012 by in Personligt/Personally and tagged , , , , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

