En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Wow, Guidetti! Wow!

Har precis lyssnat klart på John Guidettis sommarprat. WOW! Han må vara född 1992 och därmed vara året yngre än jag själv, men vilken oerhörd mognad han visade i dagens program. Menar, visst att sommarpratandet antagligen är uppstyrt av producenter, men Guidetti visade verkligen en sida som troligen kommer att göra honom till en mycket folkkär personlighet i framtiden.

Jag delar gärna med mig av mina drömmar. Ta vad du vill ha.

Han tog oss från Kenya, till Stockholms förort, vidare till Holland och Polen-Ukraina. Temat var ”drömmar”, och visst fick han oss att drömma längre än så. Från barfotamatcherna på den Kenyanska landsbygden till stormatcherna inför 52 000 på läktarna i Feyenoord. Han är karismatisk, lite småkaxig, men ändå sådär fantastiskt ödmjukt självsäker.

Han lär oss drömma, men samtidigt att kämpa för det man vill åstadkomma. Han lär oss tro på oss själva, men att också aldrig klaga. Denne unge man är en idol, nay, en legend, in the making. Wow, Guidetti, wow!

Kenya.

Det som stannar kvar mest hos mig är nog, trots min Afrika-fetisch och oerhörda passion för fotboll, Johns pappas roll i det hela. Mike, som pappan heter, är en före detta rugbyspelare, som enligt John var mycket duktig, som har hjälpt, pushat och stött sin son på dennes väg mot toppen. Enligt John är Mike pappa, vän och tränare – tre vitt skiljda roller, men där balansen hålls.

Son och far Guidetti!

Ska inte förstöra lyssnandet för er, för lyssna bör ni verkligen göra, vare sig ni är fotbollsintresserade, Afrika-älskande eller om ni precis som John är uppväxt och härdad i förorten.

Här är länken till John Guidettis sommarprogram i P1, 2012: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5126932

***

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

