En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Jag läser ”FN – spruckna drömmar”

FN – spruckna drömmar (2011)

Författare: Fredrik Segerfeldt

Genre: fakta/analys

Betyg: 2 av 5

***

Fredrik Segerfeldts FN-kritiska verk ställer en rad frågor, utan att ge konkreta svar. Å ena sidan är det möjligtvis alltför strängt att be om perfekta svar till en i stort sett filosofisk fråga (nämligen: hur uppnår vi världsfred?), men å andra sidan så skulle jag ändå tro att den före detta Timbro-medarbetaren (den liberala tankesmedjan Timbro) skulle ha bättre svar än att endast svara på denna fråga med något som föreslagits av amerikanska forskare och som kanske blivit känt genom den f.d. amerikanske presidentkandidaten John McCain; Segerfeldt anammar nämligen idén att man istället för FN ska skapa ett Demokratiernas Förbund (DF), där endast länder med fungerande demokratiska samhällssystem skulle få vara med. Segerfeldts främst tanke är att detta skulle främja dessa länders samarbete.

Fredrik Segerfeldt.

Författaren är så klart, som ni förstår av titeln, kritisk till FN både som koncept som praktiskt institution. Han ställer sig frågande till varför vi låter despoter, diktaturer och tveksamma stater få ta del av medlemskapet i världens fredsföbund.  Frågan är om hans elitistiska syn på samhället grundar sig i de, så kallade, liberala tankegångar som följer i ett Timbro-författarskaps fotspår. Han pekar dock på många viktiga punkter där FN har misslyckats – speciellt med Rwanda, Bosnien och Sudan (Darfur) som exempel. Det är en viktig tanke han väcker, för, precis som han säger, är vi i Sverige något för välvilliga inför FN. Kanske, som han som liberal så klart skyller på, för att han inte gillar den socialdemokrati som Olof Palme representerat när denne under sina senare år arbetat så hårt, och kanske dött, för.

Jag skulle kunna diskutera denna fråga, men det skulle bli för långt och kanske avvika från recensionen i sig. Så tillbaka till verket.

Segerfeldt visar prov på ett oerhört kunnande i ämnet, och han talar om EU, G7, NAM (Non-Aligned Movement) och ytterligare stora världsinstitutioner med god kunskap och insikt, om än något kort och ytligt. Kanske lämpar sig denna bok för fackfolk, akademiker med ett intresse för FN eller för folk som läst internationella relationer eller dylikt. Den var kanske något svår för mig, då jag inte kunde tillräckligt om t.ex. EU och G7 för att göra mig själv rättvisa med de argument som tas upp.

Överlag är det här en bok som, av sin kritiska natur, ställer många frågor och uppenbarar många brister i ett annars så högt aktat FN. Man bör dock ha en lathund av något slag med sig, eller ha studerat internationella relationer ytligt, för att kunna förstå boken så bra som möjligt. Då kanske den ger mer, men för mig är det bara en slags introduktion till att förstå mig på hur världssamfundet fungerar och hur världen styrs. Ett intressant inslag med vad jag antar är oortodoxa åsikter, och där vi som läsare får en bättre insikt i FN:s brister och tillkortakommanden, men inte mycket mer än så (även om detta i sig kan vara en hel del att ta in…).

3 comments on “Jag läser ”FN – spruckna drömmar”

  1. Pingback: Min bokrecension läst av författaren själv! Wow! « En Strålande Utsikt

  2. Peter Adler
    11 juli, 2012

    Du menar att det är elitistiskt att hävda att en världsorganisation ska bygga på demokratier för att vara legitim. Jag som trodde att demokrati snarare var anti-elitistiskt … :-)

    • drevinho
      12 juli, 2012

      Haha, I see what you did there! Nej, men det jag menade var snarare att det var elitistiskt att mena att vi skulle få en bättre värld så länge vi puttade bort icke-demokratier. Som om de stater som idag rankas som ”demokratier” skulle vara mer fredsidkande eller altruistiska än vissa andra, se bara på USA. Detta är så klart en svår fråga, men därmed också oerhört intressant att diskutera!

Kommentarer inaktiverade.

Information

This entry was posted on 5 juli, 2012 by in Litteratur/Literature.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

