En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Jag läser ”Med Molly i ett hörn av Afrika”

Med Molly i ett hörn av Afrika (2009)

Författare: Vincent Dahlbäck (bl.a. utrikeskorrespondent för Sveriges Radio; se även Middagar med Mandela)

Genre: Skönlitteratur/Fakta

Betyg: 2 av 5 (med en mysfaktor på 5!)

***

Jag köpte den här boken över nätet, och såg det främst som ett mysigt frukosttillskott. Författaren har arbetat för Sveriges Radio i flera länder i Afrika och hade med sig en Golden Retreiver vid namn Molly. Molly blev snabbt känd bland de svenska radiolyssnarna, och det är nog därför Dahlbäck har gett ut den här boken: kanske inte som ett fristående verk, utan som en fortsättning eller ett komplement till radiosändningarna med Molly.

Dahlbäck och huvudpers… huvudhund.

Och Med Molly i ett hörn av Afrika är ett mysigt verk, där jag ett par gånger kanske ångrade att jag inte lyssnat på radioprogrammen innan, eftersom dessa var så oerhört populära. Bland annat nämner författaren ett tillfälle med en svensk FN-soldat som efter en titt på Dahlbäcks legitimation frågar ”[h]ur mår Molly då?” (sid. 49).

Dahlbäck kretsar visserligen främst kring Molly – en man och dennes hund, ett vänskapsband utöver det vanliga i ett mångfacetterad Afrika – men han beskriver så klart sina egna upplevelser som korrespondent, reporter och journalist. Inbördeskrig i Liberia växlas med fotboll och ostindiefararen Götheborg, och Med Molly i ett hörn av Afrika ser jag främst som ett komplement till mitt Afrika-intresse. Som en kort och något utsvävande historielektion, men ändå ingen bok för den som inte är insatt. Dahlbäck ställde faktiskt högre krav på mig än väntat, då olika härskare, krigsherrar och politiker blandas in. Men tro för den delen inte att det är svamligt eller floskigt – för, som jag misstänkte, så var det en oerhört mysig läsning, trots allt.

***

Jag hittade faktiskt ett kortare radioinlag om Dahlbäck och Molly i P1, som du kan lyssna på här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=3052069

One comment on “Jag läser ”Med Molly i ett hörn av Afrika”

  1. Pingback: Min bokrecension läst av författaren själv! Wow! « En Strålande Utsikt

Kommentarer inaktiverade.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

