En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Nya böcker!

Igår var jag på Coop och hämtade ut ett paket från Adlibris, yey!

  • Heart of Darkness (1899), Joseph Conrad – skönlitterär klassiker
  • Le Petit Prince (1943), Antoine de Saint-Exupéry – det mest sålda franska verket
  • Half of a Yellow Sun (2006), Chimamanda Ngozi Adichie – skönlitterärt verk, en kommande klassiker
  • Turkanarapporten (2012), Christian Unge – deckarroman
  • Läkare utan vapen (2012), Björn Ramel – facklitteratur/medicin om antibiotikaresistens

Jag beställde hela rubbet från www.adlibris.com och det gick på drygt fyrahundra kronor. Jag valde Turkanarapporten, Heart of Darkness och Half of a Yellow Sun tack vare Afrika-temana. Särskilt Joseph Conrads verk är känt, kanske än mer känt då Apocalypse Now-filmen är baserad på detta (även om filmen utspelar sig i Vietnam istället för Kongo). Ngozi Adichies bok är baserad i Nigeria och Biafra, med fokus på kriget 1957-60, och Christian Unge skriver en deckarroman som utspelar sig i Kenya (på omslaget ser man slumområdet Kiberia). Extra kul att Unge skänker allt överskott direkt till Läkare Utan Gränser!!!

Jag måste erkänna att jag gillade alla omslag skarpt! Särskilt Heart of Darkness-omslaget, övre raden till höger, är oerhört fint och stilrent! Även Ramels omslag, högst upp till vänster, är fint, med en härlig detalj i det att omslagspappret har ett hål i sig som gör att ramens illustration syns igenom. Om ni undrar varför Le Petit Prince ser så barnslig ut så är det för att det är en barnbok – men ändock det mest sålda franska verket.

Jag ser fram emot Adichies verk, för det har fått flera priser och mycket fina vitsord. ”Episkt” verkar vara nyckelordet! Författarinnan blev så oerhört hyllad att hon fick hålla ett tal på TED, genom vilket jag fick reda på vem hon var och vad hon skrivit:

Jag har redan läst 145 sidor i Turkanarapporten – satt på bibblan i ett par, tre timmar igår direkt efter att jag hade hämtat böckerna – och 30 sidor i Le Petit Prince. Reflektioner på dessa verk kommer senare. Nu ska jag läsa!!!

