En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

The honour lay in our endeavour

”The honour lay in our endeavour.”

Jag missade faktiskt live-sändningen av Aung San Suu Kyis officiella mottagande av 1991 års nobels fredspris, eller snarare ceremonin av detsamma som blev uppskjutet 21 år på grund av Suu Kyis fängsling och husarrest. Här är knappa timmens sändning som jag häromdagen tittade på.

Suu Kyi är en helt fantastisk kvinna, ett rum var uppkallat efter henne på St Hugh’s College på Oxford University där jag hade min intervju i december 2011, som kommer att spela en viktig roll i att förena den burmesiska juntans och folkets intressen.

Jag slogs av hennes oerhörda lugn, trots att hon måste ha varit oerhört nervös, och hennes försiktiga och icke-kritiska linje mot juntan. Hon samarbetar ju idag med denna, där förhandling ses som metoden för att uppnå frihet, så hon var tvungen att vakta sin tunga. Hon talade därför mer i positiva ordalag än negativa, men ärligt talat så tror jag att alla förstår vad hon säger mellan raderna. Jag tänkte vidare på hur sliten hon såg ut – decennier av frihetskamp även från ett fängelse har sitt pris, fråga bara Nelson Mandela.

Lyssna på hennes tal här, och av hela talet vill jag plocka ut ett särskilt citat som kan komma att vara lika starkt ihågkommet som Fidel Castros ”history will absolve me”, som är ett oerhört starkt citat hur ond man än kan tycka att Castro har varit under sina diktaturår vid makten i Kuba:

”The prize we were working for was a free, secure and just society where our people might be able to realise their full potential. The honour lay in our endeavour. History had given us the opportunity to give of our best for a cause in which we believed.”

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,876
