En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Jag läser ”Turkanarapporten” (2012) av Christian Unge

Turkanarapporten (2012)

Författare: Christian Unge

Genre: skönlitteratur/deckare

Betyg: 3 av 5

***

Afrikas horn, 1999 Soldaterna omringade jeepen och drog ut chauffören som slogs blodig till marken. Nadine skrek, försökte slå sig fri men vräktes ner och fick ett knä i ryggen. Det flimrade framför ögonen. Sen, en säck över huvudet, det sista hon kom ihåg. Den svenske kirurgen Martin Roeykens liv är i spillror. Han har flytt ett havererat äktenskap och det trygga livet som läkare i Stockholm för att arbeta med traumakirurgi i norra Kenya. Där faller han handlöst för antropologen Nadine Zaoui och anar en ljusning i tillvaron. När Nadine erbjuder honom att följa med på en forskningsresa i den osäkra Turkanaprovinsen tackar han nej, av pliktkänsla mot sina patienter. Nadine försvinner plötsligt och frågorna hopar sig. Förtvivlat kastar han sig in i jakten på en kvinna som han egentligen inte vet något om. Långsamt går det upp för Martin att Nadines forskning är en pusselbit i en medicinsk gåta, och att det finns en hemlighet så mörk att den till varje pris måste skyddas. Martins enda vapen är hans medicinska kunskap och envishet. Och drivkraften, Nadines skrattgropar som etsat sig fast på näthinnan.

***

Christian Unge.

Ett oerhört bra försök av en ovan författare, är väl en mini-summering av Turkanarapporten. Det är är spännande deckare som växlar tempo ganska fort, särskilt de sista sidorna, men som också breder ut sig och lugnar ned det hela vid vissa tillfällen. Storyn i sig är lagom komplex, utan att för den delen vara en Shutter Island eller en Da Vinci-koden.

Christian Unge har arbetat för Läkare Utan Gränser i flera länder och har därför en oerhörd erfarenhet, vilken skiner igenom och lyser upp verkets medicinska tema. Just detta ger boken ett extra plus i kanten, då jag ju är så nördigt intresserad av just medicin!

Det är just runt en MSF-kirurg som storyn kretsar, då Martin Roeyken har flytt en kaotisk chefsrelation på Karolinska Institutet och en knivig familjesituation för att istället glömma sina vardagliga problem i Kenya. Det är i Kenya som han träffar den vackra nordafrikanske Nadine, som är antropologisk forskare i Turkana-området och genom vilken han kommer att slungas in i ett nät av konspirationsteorier, medicinska hemligheter och politiskt maktspel. Martin är en något egensinnad kirurg som gärna sätter sig emot auktoriteter och som är stencool i operationsrummet. Nadine är den mörka och hemlighetsfulla kvinnan med de mörka ögonen om charmar och som bara måste bära med sig någon hemlighet, som om det vore klistrat till hennes mystiska aura.

Unge skriver enkelt, utan att krångla till det, vilket gör läsningen enkel. Det är också inte en för bred karaktärsuppställning, med tiotalet viktiga personer och ytterligare ett tiotal i periferin vilka späder på läsupplevelsen snarare än själva intrigen. Unge knyter dock samman, i min mening något krystat, slumområdet Kiberia med den amerikanska (ja, USA är så klart där) säkerhetspolisen, vilket gör att berättelsen framgår som för orealistisk med det händelseflöde som skapas. Till ytan kanske något stereotypt, och ibland är Hollywood-effekten lite väl påtaglig, men verket är absolut läsvärt!

All vinst går oavkortat till Läkare Utan Gränser, som författaren själv har arbetat för.

Unge skänker all vinst oavkortat till MSF:s arbete, och ger ut boken privat (alltså inte genom ett förlag) – oerhört ambitiöst! Jag blir så oerhört glad när jag ser gester som denna! Jag har ju själv också arbetat för MSF, ändock endast som värvare på stan (dvs månadsgivarvärvare) över en vinter, men jag känner mig ändå som en del av organisationen jag älskar!

Det är dock några redigeringsfel som antagligen hade undvikits om ett förlag hade gett ut boken, men det är verkligen inget som man behöver oroa sig för. Överlag är storyn något för simpel för att vara en högklassig thriller-deckare, men jag som vill studera till läkare kände mig verkligen trollbunden rätt igenom det som ett pseudo-medicinsk verk och som ett sätt att förstå mig på hur det är att arbeta för MSF i utlandet, och därför get jag den ändå en stark 3:a i betyg. Med lite rappare dialoger och ett lite snyggare konstruerat slut ( del 3?) så hade den fått en 4:a, vilken verket ändå var närmare än en 2:a.

Jag skulle väl personligen dock drömma om en romandebut som denna, då Unge, som nämnt, inte är författare utan utbildad läkare, men ändå väver ihop en spännande och delvis också episk historia som trollband mig och fick mig att läsa de 416 sidorna på tre dagar. Nu ska jag bara försöka få tag på Unge via Twitter och fråga hur jag kan lägga händerna på uppföljaren, som vad jag vet inte är utgiven ännu! Wish me luck!

***

Kanske passar verket dig som har något sorts medicinintresse, då Unge använder dessa detaljer för att skapa en realistisk miljö, även om de överdrivna slutscenerna förstör detta något. Ett stort plus för hänvisningen till kassavaroten som en källa till hälsoproblem (det var nämligen Hans Rosling, som jag så ofta hänvisar till i den här bloggen, som upptäckte sambandet mellan kassavarotens blåsyra och paralysering) när det medicinska enigmat diskuteras, en bit in i verket!

***

Jo, förresten: Turkana-området finns på riktigt.

Information

This entry was posted on 13 juli, 2012 by in Litteratur/Literature and tagged , , , , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

