En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

”David och Goliat!” hahaha!

Just nu är jag väl ungefär halvvägs genom Mark Twains klassiska verk The Adventures of Tom Sawyer och jag har än så länge kommit in ganska väl i historien.

Det är en lättfull läsning om man bortser från språket, som både är av relativt hög språknivå och av gammaldags amerikansk engelska, då man följer den unge Toms strapatser som spjuver i ett annars mer eller, som det ska visa sig, mindre, fridfullt samhälle.

Det är en oerhört finurlig bok, om man nu kan beskriva själva berättelsen med ett ord som annars passar så väl in på huvudpersonen, Tom. Min favoritdel än så länge är helt klart en scen i söndagsskolan i kyrkan, där Tom kallas upp till läraren för att ta emot en bibel. En bibel får bara de bästa studenterna, men Tom, som annars bara skolkar eller skojar, har funnit ett sätt att ändå kunna roffa åt sig en sådan. När han sedan frågas ut på innehållet i den heliga boken, nämligen namnen på de två första av Jesus lärljungar, svarar Tom panikartat ”David och Goliat!” inför hela söndagsskolan, med lärare, elever och en nyinflyttad familj som närvarar för första gången.

David vs. Goliat, på riktigt!

Jag satt på tåget när jag läste detta och fick hålla mig för att inte skratta rakt ut! Istället satt jag och smålog i ett par minuter som en smärre idiot…

Vidare skriver Twain om hur han vill påminna de vuxna om det som de en gång var, men visst känner vi igen oss också i våra vuxna liv! Till exempel så illustrerar Twain Toms kärleksgester så oerhört pricksäkert att det känns som att det skulle kunna har varit jag själv som fallit för Becky Thatcher; om hur Tom slåss för att vinna hennes uppmärksamhet och därmed hennes affektion – vem känner inte igen sig i det beteendet?

***

Jag kollade precis upp de två första lärljungarna (Wikipedia, inte Bibeln…), och de var Andreas och dennes lillebror Simon Petrus.

Information

This entry was posted on 16 juli, 2012 by in Litteratur/Literature and tagged , , , , , .

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,946

Följ mig på Twitter!

