En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Nära ögat!

Var inne på Akademibokhandeln igår. Hade några minuter att döda medan jag väntade på att en vän skulle komma ned till centrum, så jag svängde förbi bokhandeln. Är det någonstans jag kan spendera tid, så är det nämligen just där.

Vilken fälla! Notera att detta inte är den affär jag var i…

Och det var nära att jag förköpte mig! Det blir lätt så att man drar på sig alldeles för mycket litteratur när man väl börjar plocka på sig, kanske särskilt över nätet, men också i en fysisk affär. Jag gick nämligen fram till mannen i kassan och frågade efter Adam Vergheses Cutting For Stone, vilken jag verkligen vill lägga fingrarna på (episk historia om läkare, Afrika, resor, mysterier)! Han hade den dock endast på svenska, och jag tycker att man ska (när det passar sig, alltså när det inte är alldeles för svårt) läsa ett verk på dess originalspråk. Istället bad jag då om andra böcker med liknande teman och han drog fram Henning Mankell, Chimamanda Achidie och Alexander McCall Smith – gissa om det började klia i fingrarna!

Jag hade säkerligen slagit till på en eller ett par av dessa pockets, men ärligt talat var det priserna som avskräckte mig. Vergheses verk på svenska kostade 82 kronor, medan jag visste att den engelska versionen finns för bättre pris på nätet. Trots expeditens mycket hjälpsamma betjäning lämnade jag de alla böckerna på hyllplanen.

Alexander McCall Smith.

Jag måste dock erkänna att suget efter att börja läsa detektivserien om Mma Ramotswe har blivit starkt… Såg för ett tag sedan en del av en dokumentär om författaren, McCall Smith, som hjälpt till vid filmatiseringen av en av historierna om damernas detektivbyrå i Botswana. Priset är högt – han är populär och säljs mest som häftad och inbunden form – men kanske värt det? Lite skäms man dock när man tänker på att mamma läst dessa böcker tio år innan jag ens funderat på vad de handlar om…

 

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

