En Strålande Utsikt

-för en 'bättre värld'

Läkare Utan Gränser ropar på hjälp: flyktingkris i Sydsudan

För fem minuter sedan skänkte jag 250 kronor till Läkare Utan Gränsers akutfond för Sydsudan.

Hur många av er där ute har inte tröttnat på reklamer där ni bes skänka pengar å ena och å andra hållet, allt till goda ändamål?

Detta är inte en reklam, utan ett rop på hjälp.

https://i2.wp.com/fredrik.cafe.se/files/2012/08/Ett-rop-p%C3%A5-hj%C3%A4lp.-520x543.jpg

Tryck på bilden här för att komma direkt till Läkare Utan Gränsers doneringsportal för privatpersoner.

Läkare Utan Gränser – den NGO (non-governmental organisation, icke-statlig organisation) som har min absolut starkaste tilltro och tillit – har det senaste året skrikit efter hjälp. Vi vardagliga medborgare har ofta svarat, och jag vet att vi har gjort stor skillnad ute i världen.

Människorna som är ute i fält och arbetar med de lidande, de sjuka, de döende är förtjänta  av den största respekt av oss som lever så bortskämt, så drägligt och så oerhört lyxigt i västvärlden. De som arbetar hos Läkare Utan Gränser har nu i flera månader bett om ökat stöd till organisationens akutfond på grund av det som idag händer i Sydsudan, där konflikter i det ett år unga landet driver folk över gränsen till Sudan. Fler än 170 000 människor har än så länge flytt sina hem, ett minimiantal, där fler säkerligen har flytt men som inte ‘räknats in’ än. Som ett av många resultat, bildas, bebos och överbefolkas flyktingläger längs med gränsen. I dessa förhållanden sprids sjukdomar och sinar mat och vatten snabbt. Just Läkare Utan Gränser bistår med humanitär medicinsk hjälp, alltså arbetar de endast med sjukvård och inte t.ex. utbildning för barn eller lägerlogistiken. Här är en 1-minutsvideo från en av organisationens volontärer i fält:

Så, vad kan vi göra för att stoppa denna onda cirkel?

Vi kan inte göra särskilt mycket åt konflikterna, det är kanske upp till FN och AU (den Afrikanska Unionen), även såklart de två sudanska regeringarna att få stopp på våldsamheterna. Det vi kan göra är att se till att läkarna, barnmorskorna och sjuksköterskorna kan fortsätta behandla de människor som tvingats göra valet mellan att fly eller att löpa risken att bli fångad i konfliktkaosen.

Jag är ingen speciell person, jag är inte känd eller erkänd för någon större bedrift. Ändå tänker jag ge er möjligheten att hjälpa till. Som en före detta anställd hos Läkare Utan Gränsers kontor i Stockholm och som en framtida läkarstudent med sikte på att arbeta för organisationen har jag en del insikter som folk på gatan kanske inte än har fått. Genom detta inlägg försöker jag dela med mig av dessa. Jag ger er möjligheten att skänka pengar, för att döva ert samvete eller för att ge er en ärlig chans att göra rätt i världen – ni själva bestämmer hur mycket ni vill skänka, det enda jag säger, som månadsgivare av 150 kronor, är att det är hiskeligt lätt!

Du kan skänka via mobilen:

  • SMS:a ”Sydsudan” till 72970 för att skänka 100 kronor
  • SMS:a ”Sydsudan200″ till 72970 för att skänka 200 kronor

Du kan sätta in ett frivilligt belopp via Plusgiro (PG) eller Bankgiro (BG):

  • Plusgiro: 900603-2 – märk talongen ”Akutinsatser”
  • Bankgrio: 900-6032 – märk talongen ”Akutinsatser”

Annars kan man också betala direkt via Läkare Utan Gränsers nätportal (för privatpersoner):

Vill du veta mer om hur man skänker, gå till organisationens akutfondshemsida: http://www.lakareutangranser.se/akutfond

***

Jag skänker alltså 250 kronor idag, plus de 150 kronor som dras i slutet av varje månad. Jag tänker nog inte säga det till mamma, hon blir irriterad på mig så fort jag lägger pengar på vad-det-nu-än-är, då jag för tillfället är studerande.

Jag säger inte att du måste skänka så mycket, kanske är du student (men en 50-lappen som annars går till öl kan göra nytta den också, för såväl ditt som någon annans välbefinnande), kanske har du problem ändå på grund av den ekonomiska krisen (som ändå varit relativt vänlig mot oss svenskar), men varje krona gör skillnad.

***

Läkare Utan Gränser lägger inte pengar på att göra reklam för sig själva, de hoppas sprida ett gott rykte endast genom att göra vad de gör. Detta var en bidragande orsak till att de fick Nobels Fredspris 1999. Förra årets statistik gör gällande att 91,6% går direkt till ändamålen, 6,6% till insamlingskostnader och endast 1,8% till administrativa kostnader. Notera här att insamlingskostnader och administrativa kostnader så klart är grundvalar för att kunna upprätthålla en internationellt stor och erkänd organisation som denna.

Goodreads

Läsarmätare

  • 19,755

Följ mig på Twitter!

